Czy naturalne przetwory posiadają jakiekolwiek wartości odżywcze?

Czy naturalne przetwory posiadają jakiekolwiek wartości odżywcze?

Współcześnie społeczeństwo z każdej strony atakowane jest wzbogaconymi smakowo modyfikowanymi w różnoraki sposób produktami. Półki sklepowe nierzadko uginają się od gotowych dań oraz półproduktów, stając się szczególnie atrakcyjne dla osób zapracowanych i zabieganych. Od jakiegoś czasu można zauważyć trend w kierunku zdrowego i zbilansowanego odżywiania. Coraz więcej osób chce się zdrowo odżywiać.Naprzeciw konsumentom wychodzą także producenci i sprzedawcy oferując ekologiczną i zdrową żywność. Wśród mnogości zdrowych produktów warto zwrócić szczególną uwagę na naturalne przetwory, które mimo powszechnej obiegowej opinii posiadają szereg zalet.

Przetwory idealne poza sezonem

Mogłoby wydawać się, że pasteryzacja, czyli poddawanie ogrzaniu żywności do temperatury około 80 stopni Celsjusza powoduje utratę wszelkich witamin i składników odżywczych używanego produktu. Prawdą jest, że podczas pasteryzacji następuje w dużej mierze utrata witaminy C, jednak pozostałe witaminy, a zwłaszcza te rozpuszczalne w tłuszczach jak A, D, E oraz K niszczone są dużo wolniej przez wysoką temperaturę a ich duża zawartość procentowa nadal pozostaje. Naturalne przetwory, zwłaszcza pasteryzowane nie wymagają dodawania jakichkolwiek innych chemicznych substancji, takich jak wzmacniacze smaku czy konserwanty. Dzięki temu mamy świadomość, że to co jemy jest w pełni zdrowe i bezpieczne, także dla dzieci.

Naturalne przetwory warto wykonywać wtedy kiedy jest sezon na dane owoce czy warzywa. Sezonowe produkty są najlepsze w danym momencie, zwłaszcza jeśli pochodzą z własnego sadu lub ogródka lub od lokalnych, sprawdzonych dostawców.

Kiedy i z czego wykonywać przetwory?

Pierwsze przetwory warto zacząć wykonywać już w maju (https://ranozebrano.pl/napoje-przetwory). Sezon na nie trwa prawie pół roku i kończy się w listopadzie. Do najbardziej popularnych zaliczyć należy:

  • dżemy, konfitury i powidła,
  • soki i syropy,
  • nalewki,
  • przetwory marynowane np. grzyby, ogórki czy dynie.

W maju można zacząć przygotowywać konfitury z kwiatów dzikiej róży, nalewki oraz syropy z mniszka lekarskiego. Czerwiec to okres kiedy warto wykorzystać krótki sezon na truskawki, poziomki, czereśnie a także buraki i szpinak. Pełnia lata pozwala na zapełnienie spiżarni w produkty wytwarzane z jabłek, gruszek, wiśni, brzoskwiń, pomidorów, bardzo tanich w sezonie ogórków a także zebranych jagód. Jesień to czas grzybobrania, warto także pamiętać o przetworach ze śliwek oraz jarzębiny.

Dbanie o zdrowie poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę, wykorzystywanie naturalnych przetworów w celu wzmocnienia swojej odporności jest jednym ze sposób na uniknięcie częstych przeziębień oraz spadku odporności, bez konieczności wydawania pieniędzy na drogie leki.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Share